[vc_row][vc_column width=”1/3″][us_image image=”7049″ animate=”afr” animate_delay=”1″][/vc_column][vc_column animate=”afl” animate_delay=”1″ width=”2/3″][vc_custom_heading text=”خشونت یا گرفتگی صدا” font_container=”tag:h2|text_align:center” use_theme_fonts=”yes”][us_separator size=”small” show_line=”1″][vc_column_text]

حنجره بخشی از دستگاه تنفسی است که تولید صدا را به عهده دارد. این عضو بسیار ظریف و کارآمد از چندین غضروف و عضله بسیار ظریف تشکیل شده که با انقباض آنها، تارهای صوتی در سطح درونی حنجره، حرکت می‌کند و ارتعاش آن موجب تولید صدا می‌شود. وقتی صدا می گیرد که چیزی مانع از انجام درست لرزش آنها شده است. این چیز معمولا التهاب است. خشونت یا گرفتگی صدا باعث می شود که صدا یک حالت گوش خراش و خشن پیدا کند، بنابراین ممکن است سبب یک تغییر در گام و حجم صدا شود. سرعت شروع صدا و هر نشانه ی مرتبطی به علت پیش زمینه ای گرفتگی صدا بستگی دارد.

ورم تارهای صوتی ممکن است به دلایل گوناگونی مثل سرماخوردگی های ویروسی، عفونت گلو و سینوزیت، استفاده بیش از حد از گلو وحنجره مثل داد و فریاد کردن و صحبت کردن با صدای بلند به مدت طولانی، پدیده رفلاکس یا برگشت غذا از معده به مری (در این افراد خشونت یا گرفتگی صدا در اول صبح بیشتر است و علاوه برآن علائم دیگری هم مثل سوزش سردل یا بدبو و بدمزه شدن صبحگاهی دهان وجود دارد)، دود سیگار، حساسیت های غذایی، دارویی یا فصلی، تغییرات یا مشکلات هورمونی و بالاخره اضطراب و استرس اتفاق بیفتد.

علل گرفتگی  صدا چگونه تشخیص داده می شود؟

یک متخصص مراقبت های بهداشتی از بیماران در مورد گرفتگی صدا و علائم مرتبط با آن سوال می پرسد و یک معاینه ی فیزیکی بر روی سر و گردن انجام می شود.اغلب اوقات، بر اساس این ارزیابی های اولیه ، علل تشخیص داده می شود. در برخی نمونه ها ، اگر هیچ نشانه ی دیگری در ابتدای کار تشخیص داده نشد ،یک لوله ی انعطاف پذیر بلند و روشن وارد حنجره می شود تا مستقیما تارهای صوتی را بررسی کند .

چه زمان باید به پزشک متخصص مراجعه کرد؟

افرادی که گرفتگی صدای آنها بیش از ۲ یا ۳ هفته به طول می انجامد می بایست با یک متخصص گوش و حلق و بینی به منظور از بین بردن هر گونه علل جدی از گرفتگی صدا مشورت کنند. یکی از روشهای بررسی علت گرفتگی صدا، تصویر برداری از حنجره است که به صورت سرپایی انجام شده و دقت تشخیص بالایی دارد.

چه علائمی نشان دهنده یک مشکل جدی برای خشونت صدا هستند؟

– کشف هم‌زمان توده در گردن

– سابقه مصرف دخانیات یا الکل

– علایم نورولوژیک (عصبی)

– علایمی که پس‌از جراحی (لوله گذاری داخل نای یا جراحی گردن) بهبود نیابند

– علایم در فرد دچار ضعف سیستم ایمنی بدن

– علایمی که پس‌ از تروما رخ دهند

– کاهش وزن بدون علت

درمان گرفتگی صدا چگونه است؟

درمان خشونت صدا بستگی به علت ایجاد کننده آن دارد. در اغلب موارد با استراحت صوتی، نوشیدن مایعات و مصرف داروهای خلط آور و اجتناب از مصرف سیگار، مشکل برطرف می شود.

در مواردی نیز ممکن است متخصص گوش و حلق و بینی، شما را برای یاد گرفتن نحوه استفاده از حنجره، به گفتار درمان ارجاع دهد. در موارد کمی مثل پولیپ و یا سرطان حنجره، ممکن است عمل جراحی لازم باشد.

چطور از گرفتگی صدا پیش گیری کنیم ؟

گرفتگی صدای شما در بعضی موارد می تواند پیش گیری شود برای مثال :

اجتناب کردن از شرایطی که نیازمند استفاده ی شدید از صدا است . و اگر فردی نیاز به بلند صحبت کردن داشته باشد بهتر است از میکروفن استفاده کند.

در بعضی موارد متخصصان درمان صدا یا مربیان خوانندگی به وسیله ی تمرین آواز و تمرین اصلاح صدا می توانند کمک خوبی برای این افراد باشند.

ترک سیگار می تواند از گرفتگی صدا و پیشرفت سرطان حنجره جلوگیری کند

افرادی که گرفتگی صدای آنها ناشی از رفلاکس معده است می توانند از داروها و یا اصلاح رژیم غذایی بهره مند شوند (اجتناب از مصرف الکل ، قهوه و غذاهای تند).

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][us_post_navigation][/vc_column][/vc_row]