[vc_row][vc_column width=”1/4″][us_image image=”7203″ size=”full” animate=”afr” animate_delay=”1″][/vc_column][vc_column animate=”afl” animate_delay=”1″ width=”3/4″][vc_custom_heading text=”کرونا و گوش، حلق و بینی” font_container=”tag:h2|text_align:center” use_theme_fonts=”yes”][us_separator show_line=”1″][vc_column_text]

  تاثیر ویروس کرونا بر شنوایی: بیماری کووید ۱۹ با علائم مختلفی همراه است که تب و لرز، تنگی نفس، سرفه خشک و از دست دادن حس بویایی از جمله علائم شایع است، اما طبق تحقیقات جدید پزشکی علامت دیگر این بیماری افت شنوایی است.

از زمان آغاز شیوع کروناویروس برخی از مبتلایان به این بیماری با کاهش شنوایی ناگهانی مواجه شدند. این روزها بخشی از مراجعات کرونایی ها به مطب پزشکان متخصص گوش و حلق و بینی به دلیل افت شنوایی یا از دست دادن حس شنوایی و در مجموع، اختلالات شنوایی است. این مبتلایان از زنگ زدن یا وزوز کردن گوش رنج می‌برند که ممکن است نتیجه مستقیم آلوده شدن بدن به ویروس کرونا باشد.

سیستم‌های عصبی از جمله نقاطی از بدن هستند که ویروس کرونا با حمله به آنها اختلالاتی بر جای می‌گذارد و عصب هشتم انسان که همان عصب شنوایی و تعادلی است نیز می تواند در معرض این حمله قرار بگیرد.

در بسیاری از بیماری‌های ویروسی غیرکرونا موارد نادری از حملات ویروس به سیستم شنوایی مشاهده شده یا اصلا بسیار نادر بوده است، اما چون شدت حمله کروناویروس به سیستم‌های عصبی و عروقی بالاست، لذا اغلب این بیماران مبتلا به اختلالات شنوایی می‌شوند.

کرونا ویروسی است که سیستم‌های فوقانی تنفسی را درگیر می‌کند و عملا در گوش‌وحلق‌وبینی درگیری بسیاری دارد که منجر به بروز احتلالات بویایی، چشایی و شنوایی، گرفتگی بینی، گلودردهای شدید، اختلالات تعادلی و فلج زودرس عصبی می‌شود و با مراجعه به موقع و درمان‌های اثر بخش می‌توان از این بیماری و عوارض آن به سلامت عبور کرد.

همچنین 98درصد بیمارانی که با اختلالات بویایی ناشی از کرونا مواجه شدند پس از  ۲۸ روز بهبودی پیدا کرده و بویایی آنها برمی‌گردد، اما در خصوص برگشت حس شنوایی هنوز مطالعات کاملی صورت نگرفته و آمار دقیقی منتشر نشده است و باید گفت بهبودی کامل شنوایی به زمان مراجعه و پاسخ درمان وابسته است.

از نظر پزشکی مجرای گوش و پرده ی گوش مقاومتی شبیه پوست دارد و عفونت و عوامل بیماری زا به راحتی وارد گوش میانی که مخاط دارد نمی شود.پرده ی گوش با وجود ظرافت خاصی که دارد نوعی مقاومت مشابه پوست ایجاد می کند و زمانی که سالم باشد ویروس به راحتی وارد گوش میانی نمی شود در صورتی که پرده گوش فرد دچار پارگی یا آسیب باشد مخاط گوش در معرض هوای بیرون قرار می گیرد و بدون محافظ است مانند مخاط بینی و دسترسی هوا به آن بدون لایه ای محافظ وجود دارد.

[/vc_column_text][vc_custom_heading text=”رفتن به استخر و کرونا ویروس” font_container=”tag:h2|text_align:center” use_theme_fonts=”yes”][vc_column_text]

ویروس کرونا از طریق پوست وارد بدن نمی شود اما اگر آب آلوده به ویروس باشد و وارد چشم، دهان و بینی فرد شود ممکن است این ویروس وارد بدن شود. در صورتی که گوش میانی فرد سالم باشد امکان ورود ویروس از طریق گوش وجود ندارد.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][us_post_navigation][/vc_column][/vc_row]